Kajsa Grytt och Malena Jönsson – duon som föddes ur askan av Tant Strul och gjorde tvärtom – intimt, avskalat och naket.
KAJSA & MALENA– Duon som föddes ur askan av Tant Strul och gjorde tvärtom – intimt, avskalat och naket. Kajsa Grytt och Malena Jönsson är duon som föddes ur askan av Tant Strul och gjorde tvärtom. Efter sex år med Tant Strul ville de gå in i de fina nyanserna och vara i det intima; nära text och musik med endast piano och sång.Tant Strul var ett av Sveriges mest uppmärksammade band under 80-talet. De släppte tre album och spelade landet runt för att sedan gå skilda vägar 1985. Sångerskan och gitarristen Kajsa Grytt och pianisten Malena Jönsson fortsatte att göra musik tillsammans som duo. Här blev musiken mer avskalad och naken, med inslag av jazz, cabaret och visor. När deras första album som duo, ”Historier från en väg”, gavs ut 1986 återförde Kajsa och Malena en glömd, gömd och fantastisk 80-tals estetik. Vinröd sammet, Berlin, matroser och stjärnor, franska kvarter, trapetser, rödvin, vägar, rökiga barer, dekadens och vacker melankoli. Ett romantiskt Europa med berättelser om livsöden och längtan.
”Herregud! Vad är det som är så härligt med den där trasigheten? Det kanske är så enkelt, att den är vinröd. Där vill vi vara ett tag till och hålla i rummet med endast röst, piano och sångerna från "Historier från en väg”. (Kajsa och Malena)…plötsligt får man liksom en glimt av en parallell verklighet, där duon Kajsa & Malena blev betydligt mer än en tillfällig parentes. Möjligen är det inte ens för sent att skapa en sådan fortsättning.Men albumet ”Historier från en väg” finns där oavsett, och likt så många andra skivor som först lät en aning otidsenliga har den åldrats desto mer självklart. Med sina blinkningar till gammal jazz och kabarémusik är den också obesvärad av att artisterna har blivit äldre längs vägen, och man kan snarare förundras över att en sång som ”Brev från ett torg” inte har blivit en svensk chansonklassiker som nämns bredvid Olle Adolphsons ”Trubbel”. (Utdrag från recension av konsert på Södra Teatern i Stockholm, januari 2017 av Nils Hansson för DN)
Läs hela…Om musiken från mitten av 1980-talet hade rest med flyg hade den fått betala för övervikt. Mitt allt i detta, mitt i allt detta kompakta, började Kajsa & Malena göra musik till kompet av ingenting annat än Malenas flygel. Röst och piano. Ord och toner. Det var ”quiet is the new loud” långt innan det uttrycket föddes.
Ibland händer det något i musiken som gör att man känner att man bara måste vara där musik görs. Vara där på plats live. Liksom låta musiken bli en del av blodomloppet. Tredje gången i livet det hände var med Kajsa & Malena i mitten av 1980-talet. Jag var där. Och jag gick sönder. (Jan Gradvall, 2016)