Konserten har tyvärr blivit inställd på grund av omständigheter som rör Coronaviruset. Info om hur du går till väga om du vill att vi ska återköpa dina biljetter hittar du längre ner, men ta gärna en minut och läs stycket om hur du kan stödja oss före du bestämmer dig. Tack ❤️
Till följd av läget som råder, går vi en oviss framtid till mötes. Kultur är en bransch som präglas av små ekonomiska marginaler och relativt låga intäkter. Vi kan i nuläget inte sia om vad situationen kommer att innebära för vår verksamhet och inte heller hur länge den kommer att pågå. Något som är helt säkert är att detta kommer medföra stora utmaningar, både för samhället i stort och för oss som kulturscen, kulturarbetare och inte minst för den mängd artister som vi bokat för att uppträda på vår scen; förlorade intäkter, osäkerhet kring framtiden och personliga förluster.
Vi som arbetar på Victoriateatern kommer göra allt som står i vår makt för att komma tillbaka bättre än någonsin när vi kan starta upp igen. Tills dess hoppas vi på ditt stöd. Vi vädjar till dig som köpt biljett till något av evenemangen som blivit inställda, att om du har möjlighet, inte kräva tillbaka pengarna för biljetten eller kanske Swisha en del av summan till oss. Om du inte gör något anspråk inom senast en (1) månad från dagen då evenemanget skulle ha ägt rum, så skänker du automatiskt hela summan.
Vi tar emot donationer till verksamheten via Swish: 123 374 91 73.
Märk din betalning ”covid19", alla bidrag är välkomna.
Victoriateatern drivs av en ideell kulturförening, helt utan vinstsyfte, vars ändamål är att vara en scen och därmed en arbetsplats för musiker, artister och medarbetare som krävs för att kunna genomföra arrangemang. De pengar som kommer in i föreningen när du inte återkräver betalningen för dina biljetter går helt till att vi ska kunna fortsätta att arrangera konserter och betala artister och omkostnader som rör arrangemangen som vi genomför. Klicka här för att läsa om fler sätt som du kan stötta vår verksamhet.
Stort tack för ditt bidrag och sköt om dig och dina medmänniskor, så ses vi förhoppningsvis snart igen.
Om du vill att vi ska återköpa dina biljetter, meddela ditt anspråk på återbetalning till Kulturcentralen på Södra Förstadsgatan 18, 040-10 30 20, info@kulturcentralen.nu senast en (1) månad från dagen då evenemanget skulle ha ägt rum. Vi ber er ha tålamod med att administrationen av återköp kan ta något längre tid under omständigheterna.
Med anledning av det nya coronaviruset och dess spridning uppstår det såklart både mycket frågor och oro. På sidan Information med anledning av coronaviruset samlar vi information om förändringar i vårt program, rutiner och hur vi påverkas av det rådande läget.
---
Den argentinska violinisten Pablo Agri hör till de absolut främsta tangomusikerna i världen och har genom åren mottagit en mängd utmärkelser och varit solist både på ett flertal Grammisvinnande albumutgåvor och på scen, bland annat i den nationella symfoniorkestern i Argentina, Mercosur Chamber Orchestra, Bahia Blanxa Symphony Orchestra, Mar del Plata Symphony Orchestra, och många fler. Agri har haft otaliga samarbeten och gett ut en mängd inspelningar genom åren. Han har även spelat på Broadway i showen "Argentine Tango", både spelat med och gjort inspelningar tillsammans med sin far Antonio Agri, som var Astor Piazzollas violinist när det begav sig.
Pianisten Cristian Zárate från Buenos Aires utnämndes 2008 till ”Årets tangopersonlighet” i Argentina och vann 2017 Los Premios Hugo för bästa musikaliska ledning för showen Crimen Pasional. Vi hörde honom på Victoriateatern våren 2018 när han uppträdde tillsammans med den svenska cellisten Beata Söderbergs tangokvartett.
Kontrabasisten Roberto Tormo, som även han uppträdde med Beata Söderbergs tangokvartett 2018, gick på konservatoriet i Gennevillers i Frankrike och har under sina mer än trettio år som tangomusiker, spelat in fler än sextio album med mästare inom tangon, så som Guillermo Fernandes, Susana Rinaldi, Gustavo Beytelman, m. fl. Han har också varit solist i Buenos Aires tangooorkester och är en mycket respekterad musiker i sin genre.
Gitarristen Kasper Agnas har varit verksam som en av de hetare namnen på den Stockholmska jazzscenen de senaste åren. Han har samarbetat med musiker som Torbjörn Zetterberg, Joakim Milder, Julia Strzalek, Nils Landgren m. fl. och inte minst med det kritikerrosade brödrabandet Agnas Bros har Kasper spridit sin musik runt om i Europa. 2017 vann Kasper Agnas den prestigefyllda tävlingen "Montreux Jazz Electric Guitar Competition" i Schweiz och hyllades av jurymedlemmen Wolfgang Muthspiel som en av de nästkommande gitarrstjärnorna. Vi har hört honom tidigare på Victoria i flera olika jazzkonstellationer.
Välrenommerade stjärnbandoneonisten och kompositören Mikael Augustsson utforskar alltid nya musikaliska territorium, men hans hjärta ligger i den argentinska tangon som blev en del av honom efter att han spenderat tid och studerat musik i Buenos Aires. Genom åren har Mikael arbetar med en mängd stora artister och orkestrar så som Norrlandsoperan, Uppsala kammarsolister, Sveriges Radios symfoniorkester, m.fl. Även Mikael uppträdde tillsammans med Beata Söderbergs tangokvartett 2018 på Victoria.
Astor Pantaleón Piazzolla, föddes 1921 i Mar del Plata, Argentina. Han fick sin första bandoneón redan när han var 8 år gammal. Familjen hade flyttat till New York för att bosätta sig mellan åren 1925 till 1936 och där började Astor att studera instrumentet och, utan att veta det, förändra kursen för Buenos Aires och tangons musikhistoria.
Vid 19 års ålder blev han bandoneonist i Anibal ”Pichuco” Troilos ”Orquesta Tipica” där stannade han kvar tills 1942 och lät sin avancerade stil korrigeras av ”Pichuco” "för att inte skrämma dansarna av dansbanan." 1946 bildade han sin första orkester ”La 46”. Tre år senare började han studera dirigering med Hermann Scherchen. 1953 presenterade han i Buenos Aires ”Tres Movimientos Sinfónicos” till Fabien Sevitzky-tävlingen. Införandet av bandoneóner i en symfoniorkester väckte vrede hos publiken som visade stort missnöje.
1954 flyttade han till Paris för att studera med Nadia Boulanger. Han
skämdes över att berätta för henne att han spelade bandoneón och att han var tangomusiker. Han visade henne sina prisbelönta verk men Boulanger var avig: "Det är väldigt bra skrivet, men jag kan inte hitta Piazzolla här”. "Hon började att undersöka mitt liv likt en FBI-agent: vad jag gjorde, vad
jag spelade, vad jag inte gjorde, var jag bodde…" ”Och jag skämdes väldigt mycket när jag berättade för henne att jag var tangomusiker”. "I slutändan sa jag: Jag spelar på en nattklubb”. Varpå hon sa: ”Nattklubb, men det är en kabaret”, "Ja, svarade jag och tänkte att jag fick lust att kasta en radio i huvudet på den här kärringen. Hon genomskådade allt!”. ”Hon lärde mig att tro på Astor Piazzolla, att min musik inte var så dålig som jag trodde”.
Medan Argentina genomlevde revolutionen 1955 som störtade Juan Domingo Peróns regering, genomgick tangon sin egen revolution: Astor bildade "Octeto De Buenos Aires". 1957 kom "Tres Minutos Con La Realidad". Kritiken var inte nådig, de anklagade honom för att "döda tangon”.
1960 formade han ”Quinteto Nuevo Tango”, som skulle komma att bli en av hans mest symboliska ensembler. Han spelade in mycket musik med denna kvintett, till exempel "Adios Nonino", "Decarisimo", "Introduccion al angel", "Muerte del Angel". 1965 spelade han in två viktiga album: ”Piazzolla at the Philharmonic Hall in New York” och ”El Tango” (komponerad kring dikter av Jorge Luis Borges). Maria de Buenos Aires (1968) är den fruktbara skörden av hans kreativa samarbete tillsammans med poeten Horacio Ferrer, med vilken han skrev många kompositioner bla. Balada para mi muerte", "La Bicicleta Blanca" och "Chiquilin de Bachin”, "Balada para un loco".
1972 bildade han ”Astor Piazzolla y su Conjunto 9”, med vilka han spelade in ”Música Popular Contemporanea De La Ciudad De Buenos Aires vol. 1 & 2”. Två, ur tango-historisk perspektiv, mycket tongivande album. I en av hans sista intervjuer berättade han hur han utstått all kritik han mottagit för att han förändrat tangon: "Jag skämdes mycket över att fortsätta spela tango eftersom jag ansåg mig själv vara en klassisk kompositör, Jag anklagades för att vara galen, men jag gillade vad jag gjorde. I Argentina, kan allt ändras förutom tangon”.
Den 4 augusti 1990 fick Astor en cerebral trombos medan han var i Paris som tyvärr lämnade allvarliga konsekvenser som han inte övervann. Astor Piazzolla dog i Buenos Aires den 4 juli 1992, 71 år gammal.
Foto: Veronica Leserre (Cristian Zárate), Gabriel Lichtenstein (Pablo Agri), Felipe Espinoza (Roberto Tormo), Christer Männikus (Kasper Agnas), Fredrik Gille (Mikael Augustsson).