Doug Seegers
Sedan den magiska kvällen vårvintern 2014 när Doug Seegers medverkade i Jills Veranda har hans liv ändrats totalt. Från att bara ha spelat på gatorna i Nashville är han nu en stjärna i Sverige som sålt platina av sitt debutalbum, legat högt på försäljningslistorna med såväl duettalbum med Jill Johnson som julalbum. Han har gjort nästa 200 konserter och praktiskt taget alla har varit utsålda. Allsång på Skansen, Bingolotto, Sommarkrysset och Moraeus Med Mera är några av de TV-program som Doug gästat. Allt det där är historia nu, men Doug Seegers framgångssaga fortsätter, om än i annan skepnad. Kanske är andra kapitlet inte lika spektakulärt som det första, men inte mindre anmärkningsvärt och häpnadsväckande.
Doug Seegers nya album ”Walking On the Edge of the World” visar med all önskvärd tydlighet att han inte är en dagslända utan en fullfjädrad artist och låtskrivare. Nio av de tolv spåren på ”Walking On the Edge of the World” är egna låtar och standarden på låtskriveriet är nästan löjligt hög. ”Walking On the Edge of the World” är precis som debutplattan ”Going Down To the River” inspelad i Nashville och producerad av Will Kimbrough och Doug backas av några av de bästa musiker Nashville har att erbjuda, bland andra Elizabeth Cook, Al Perkins, Phil Madeira, Chris Donohue, Bryan Owings och Buddy Miller.
Som låtskrivare och artist knyter Seegers an till en klassisk tradition i den amerikanska södern. En tradition där gränserna mellan country, soul, rock och blues är osynliga eller i alla fall otydliga. Man skulle mycket väl kunna föreställa sig Doug Seegers skriva låtar med Dan Penn och Spooner Oldham i Muscle Shoals eller med Chips Moman i Memphis. Låtar som Aretha Franklin eller Elvis Presley skulle kunna få hits med. Han skulle utan vidare kunnat hänga med Tony Joe White i Georgia eller med Waylon och Willie i Nashville.
I sina låtar sjunger Doug om den verklighet han levt och fortfarande i viss mån lever i. För trots att han inte på något sätt är fattig längre, lever han fortfarande ett enkelt liv och håller kontakten med sina gamla vänner. Doug sjunger om en före detta flickvän i ”Before the Crash”, om beroende i ”Zombie” och om att räcka ut en hjälpande hand till medmänniskor i ”Give It All Away”. Texterna är inte nödvändigtvis självbiografiska men berättar ofta om människor i utanförskap. Med empati och kärlek men befriat från sentimentalitet och moralism. Om människor på gott och ont.
Sannsagan om Doug Seegers har berättats många gånger. En Askunge-saga med alla de klassiska ingredienserna. Hade historien om uteliggaren i Nashville som blev en firad stjärna i Sverige berättats i en Hollywood-film hade man avfärdat den som icke trovärdig och överdriven, men i fallet Doug Seegers kan man utan tvekan säga att verkligheten överträffat dikten.
I samarbete med Rootsy Music