För drygt tio år sedan kom jag, författaren Fredrik Ekelund, gående på Drottninggatan i Stockholm. Jag hade varit och hälsat på min gamle far som på den tiden bodde på ett äldreboende i Vasastan. I höjd med H&M-butiken nära Åhléns tittar jag in i ett skyltfönster och ser en naken skyltdocka som svankar med höften. I samma ögonblick är det som om jag träffas av en ljusblixt, en blixt som klyver mig i två delar, en manlig och en kvinnlig. På mindre än en sekund inser jag att jag är transvestit. Det är en omvälvande upplevelse där jublet över att inse något på djupet om mig själv blandas med rädslan och paniken inför ordet transvestit och allt vad det skulle kunna innebära för mig och min familj.
Upplevelsen kom att förändra mitt liv helt och hållet och sedan några år lever jag öppet som transperson, omväxlande som Fredrik E och Marisol M, namnet på min kvinnliga identitet. Hösten 2018 outade jag mig offentligt när jag släppte collageromanen ”Q” (Albert Bonniers Förlag), något som uppmärksammades stort i tidningar, radio och TV. I november 2021 släppte jag en diktsamling, ”Läppstifterska” (Albert Bonniers Förlag), där transtemat likaså är viktigt.
En sak som transupptäckten ledde till var att jag fick ett annat förhållande till min sångröst. Som man hade jag aldrig tagit sången på allvar, som kvinna vill jag ofta sjunga och känner inte bara att jag får tag i min röst på ett djupare vis utan också en naturlig glädje i sången som jag aldrig känt som man. Den här märkliga förändringen ledde till att det föddes en idé i mig om att göra en föreställning baserad på mina dikter i ”Läppstifterska”, sånger på sju olika språk (de språk jag behärskar) och mellansnack där jag berättar om den dramatiska förändring mitt liv tagit sedan den där aprildagen i Stockholm våren 2013. Jag tog kontakt med pianisten Annika Bjelk och sångaren, kompositören och regissören Sven Kristersson som båda tände på idén och det är vi tre som, tillsammans med Ann-Krestin Vernerosson, arbetat fram föreställningen ”Jag heter inte Fredrik, jag heter Marisol”.
Fredrik Ekelund/Marisol M är född 1953 i Uppsala, flyttade med sin familj till Malmö 1963 och debuterade som författare med hamnarbetarromanen ”Stuv Malmö, kom!” 1984. Sedan dess har det blivit ytterligare tjugo böcker: romaner, diktsamlingar, kriminalromaner och tre böcker om fotboll. 2018 kom hen ut som transvestit med collageromanen ”Q” och året efter kom diktsamlingen ”Läppstifterska” ur vilken showens dikter hämtats. Viljan att sjunga växte fram i samma ögonblick som ”Marisol” föddes. 2021 kom filmen ”Marisol”, gjord för SvT av Stefan Berg och Amanda Erixon Ekelund.
Hen skriver även dramatik, har gjort två filmer (tillsammans med dokumentärfilmaren Lasse Westman) och arbetar som översättare (från danska, spanska, portugisiska och franska). Hen kom ut som transperson 2018 och kallar sig numera även för Marisol M. Hen föreläser om sitt skrivande och om sin litteratur, vilket också, numera, innebär föreläsningar om HBTQ-frågor, bland annat. Som sångerska sjunger hen i trion ”Marisol y los dos Compañeros” och i juli 2020 utnämndes hen till ”ambassadör” för Malmö FF.
Annika Bjelk är en en virtuos och genreöverskridande pianist, kapellmästare, arrangör och kompositör med examen från Musikhögskolan i Stockholm. Hon arbetar ofta med sångare och andra musiker och har medverkat i många uppsättningar på bland annat Malmö Opera. 2021 var Annika kapellmästare i uppsättningen Ledaren av Germaine Tailleferre på Operaverkstan i Malmö, Hösten 2022 arrangerade hon musiken och medverkade i Malmö Operas turné-uppsättning av La Bohème i regi av Sara Cronberg.
Regi: Sven Kristersson är sångare, kompositör och professor i sång vid Musikhögskolan i Malmö. Han är bekant för sina scenmusikaliska gestaltningar av verk som Gilgamesheposet, John Dowlands sånger och Schuberts Winterreise. Häromåret kom Galendansaren, en föreställning och sångcykel utifrån Birger Sjöbergs postuma texter. De 24 sångerna och en essä om skapandeprocessen blev årsbok för Birger Sjöberg-sällskapet 2021, och han tilldelades Birger Sjöberg-sällskapets medalj för detta arbete. Han komponerade 2019 familjemusikalen Kejsarens nya kläder, efter H.C. Andersen, för en musikhögskola i Rio de Janeiro.
Regiassistent: Ann-Krestin Vernersson, professor emerita. Hon har under 40 år undervisat musiklärare och utbildat Rytmikpedagoger vid Musikhögskolan i Malmö/Lunds universitet. Hon har även skrivit ett flertal böcker om Rytmik, samt en bok om sina möten med danskonstnärinnan Birgit Åkesson. ”En Rotvälta” och ”Till de yngsta vid pianot” kom 2021. Ann-Krestin målar också stort i akryl.