OddjobFör er som eventuellt inte ännu gjort er bekanta med Oddjob så har de under snart två decennier hyllats av publik och kritiker för album och konserter både på hemmaplan och ute i världen. Aldrig rädda för att ta nya grepp om jazzen är de i höst aktuella med ett nytt spännande album där de bland annat fördjupar sig i samplingsteknik.
Grammis-nomineringarna har haglat över gruppen och deras fem skivor. Redan det självbetitlade debutalbumet (utgivet 2002) belönades med den åtråvärda statyetten och i vår står de återigen som nominerade i kategorin Årets Jazz för albumet "Folk".
På albumet utforskar gruppen svensk folkmusik genom att sampla och använda fältinspelningar som grävts fram ur Svenskt visarkivs digna samling. Det medryckande soundet som präglas av ett spel mellan det lekfulla och seriösa sammanflätas med kulning och nyckelharpa i en ohelig men spännande allians mellan det gamla och det nya.
Oddjob består av:
Goran Kajfes - trumpet, effekter, congas
Per Ruskträsk Johansson - saxofoner, basklarinett, slagverk
Peter Forss - elbas, kontrabas, synthbas
Daniel Karlsson - piano, orgel och synth
Janne Robertsson - trummor, slagverkCharlotta AnderssonCharlotta Andersson är musiker/gitarrist/kompositör/lärare/bandledare och kommer från de småländska skogarna. Hon har studerat vid jazzlinjen på Liljeholmens Fhsk och Fridhems Fhsk och studerar nu på jazzmusikerutbildningen på Malmö Musikhögskola.Charlotta har blivit tilldelad det ärofyllda Albin Hagströms gitarrstipendiet två gånger! Och sommaren 2013 fick hon äran att representera Sverige och Fridhems Fhsk på IASJ mötet (International Schools of Jazz). Där hade hon lärare/musiker som Dave Liebman, Nick Smart (Royal Academy of Music i London), Jeff "Siege" Siegel (New School, NY) och Bertram Lehmann (Berklee College of Music). År 2014 tilldelades hon Byggnads Kulturstipendium av Robert Wells!År 2015 uppmärksammades Charlotta och hennes band Charlottas Burnin' Trio med många fina ord i tidningar som Orkesterjournalen i reportage, recensioner och intervjuer."Anderssons fingrar formligen dansar fram och de jazzinfluerade melodierna formas med en timing som berör. De snabba tonkaskaderna bryts mot de tunga rytmiska ackordsspel. Hon gillar att skapa musik med kontraster, det är en medveten strävan för att finna spänning i musiken..." Citat från Orkesterjournalens Recension/Reportage, 6/10 2015
I samarbete med Jazz I Malmö.