Efter framgångsrika spelningar med sitt rockband är det nu dags för något annorlunda, intimare och mer avskalat, där rösten och låtarna kommer mer i fokus och där en annan repertoar tar plats.
PELLE OSSLERSupport: SUMIEI början av 2017 släppte Pelle Ossler sin sjunde soloskiva, en musikaliskt något hårdare skiva än sist. Efter framgångsrika spelningar med sitt rockband är det nu dags för något annorlunda, intimare och mer avskalat. Den 23 och 24 februari intar han scenen på Victoriateatern där rösten och låtarna kommer mer i fokus och där en annan repertoar tar plats. Sedan förra plattan (grammisnominerade “Stas” från 2013) har Pelle Ossler bl.a. gett ut Sällskapets ”Nowy Port”, spelat in och turnerat med Thåströms ”Den Morronen” och Sivert Høyems ”Endless Love”. Han har komponerat musiken till Sara Broos kritikerrosade film ”Speglingar” samt till Teater Galeasens föreställningar ”Vår Klass” och ”Illusioner”, spelat på 1900:s ”Tekno” och Andrea Schröders ”Void” samt haft ett antal fotoutställningar. Det nya albumet ”Evig Himmelsk Fullkomning” spelades in live (utan publik) på Teater Galeasen i juli 2016 och är Osslers 7:e soloplatta. Efter slutförd inspelning framfördes plattan i sin helhet på Galeasen under festivalen Stockholm Music & Arts och listades av Sonic Magazine som en av 2016 års största konsertupplevelser. Pelle Osslers musik är filmisk, scenisk. Storslagna ljudbilder i tjocka sjok som byggs upp underifrån, med gråsvart mullrande tyngd. De lyfter, vindlar fram genom landskap och ut över hav, skjuter sig rakt in i märgen. Låtarna utgår från samtiden, även om de stundtals tar avstamp i det förflutna, i gamla krig, yttre såväl som inre.
”Titeln till plattan kom från en artikel jag läste om ett ställe i Ulan Bator som kallades Center för Shamanism och Evig Himmelsk Fullkomning. Jag blev både road och provocerad av de där orden. Vad betyder det egentligen? Vi tycks ständigt dömda att upprepa misstag, det ligger i vår natur, i det ständiga kaos som alltid pågår, vare sig vi vill eller inte. Och i detta becksvarta letar vi ljuset, en evig himmelsk fullkomning.”Kontrasterna är genomgående hos Ossler. Nyanserna av ljus och svärta fogas in i varandra som intarsia. Pelle Osslers egna fotografier och teckningar är ibland utgångspunkt för musiken och de olika uttrycksformerna går in i varandra. Öppningsspåret till plattan, ”Ingen Rök Utan Eld”, med sitt blytunga intro är inspirerat av en av hans egna bilder.
Konserten presenteras i samarbete med Kulturbolaget.