Hon utnämndes förra året till artist in residence och musikchef för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Samtidigt har Sarah Riedel det senaste året arbetat på ett nytt album. Den 8 oktober släpptes ”Genom natten”. Albumets tema var från början kort och gott ”natt”, men när materialet nu är färdigt märker hon att det rymmer en tematik kring ”det ljusa och vackra i det mörka” och att ta nya kliv. Att fylla 30 förde med sig fler funderingar kring konstnärliga uttryck, att ta större plats och stå för det man gör.
Det nya albumet är på svenska. ”Att skriva på svenska istället för engelska gav mig nya musikaliska idéer, det inspirerade mig att skapa musik som är 'tydligare' på något sätt. Jag ville hålla det tydligt och enkelt. Kärnfullt”, säger hon. Arbetet med albumet har varit en lång process. Hon hade det med sig i nästan ett år innan inspelningsarbetet började, i Svenska Grammofonstudion i Göteborg samt i Atlantis-studion i Stockholm. Martin Hederos (Tonbruket, The Soundtrack of Our Lives, Hederos & Hellberg) har varit med och producerat skivan.
Hon är förtjust i musik som inte har en tydlig genretillhörighet. Musik med en egen sprängkraft. Arbetet med albumet springer ur en övertygelse om att vilja göra sitt eget material – att skriva något som känns tidlöst men ändå nytt. Att skriva på svenska, det egna språket, kändes samtidigt som en utmaning och ett utforskande av det egna tonfallet.
”Att skriva på svenska kändes laddat, kanske för att jag vuxit upp mitt i den svenska vistraditionen. På min förra soloskiva var musiken snarare 'avantgardisk'. Jag tror att jag på något vis ville distansera mig ifrån det musikaliska arv jag faktiskt har. Även om jag tar för mig på den här skivan är jag mer sårbar”, säger Sarah Riedel.