SCENKONSTBIENNALEN I MALMÖ
TEATERCENTRUMSPROGRAM PÅ VICTORIATEATERN - FÖR KOMPLETT PROGRAM SE SCENFEST.SE
TORSDAG 28/5
KL 08:15-9:40 SCENKONSTFRUKOST
(Frukost fr. 08.00, samtalet börjar 08.15, kom i tid.)
FRIA TEATERN
Från Södermalmstorg till Himmelska fridens torg via Almarna i Kungsträdgården och Högdalsplan – En teaterresa.
Fria Teaterns första pjäs 1969 hade namnet ”Hur började eländet?”. Några år senare började de turnera kors och tvärs genom Sverige, med pjäser om avfolkning och bruksnedläggelse. En fast scen fick de i Högdalen 1979. Under 80-talet samarbetade teatern med den tyske regissören och teaterpedagogen Rudolf Penka. Han var under några år, fram till sin död 1990, teaterns konstnärlige fader. Hans idéer om den mänskliga teatern och om konsten som försvarare av humanistiska värden är Fria Teaterns ledstjärna.
Sedan starten har åtskilligt hänt. Den lilla teatergruppen på tunnelbanan spelar idag både på turné och på två egna scener. Birgitta Sundberg och Håkan Jonson som var med om att starta teatern, delar nu på den konstnärliga ledningen. Fria Teatern idag har en repertoar där vuxen-, barn- och ungdomsföreställningar spelas parallellt. 2009 firades 40-årsjubileum. Trots de senaste årens turbulens pga kraftigt minskade bidrag och det projektbaserade kulturstödet, riktar Fria Teatern blicken mot nästa 40 år. Senaste halvåret har fört med sig gästspel både i Peking och Shanghai.
”Vi vill åstadkomma en teater som berör, en teater som är och blir angelägen för vår publik. Vi gestaltar människors utsatthet och mod. Tillkortakommanden och motstånd. Skörhet och livskraft. Absurditet och poesi.”
Teatercentrum Södra har sedan några år tillbaka bjudit in spännande teatermänniskor till frukostsamtal. Informellt, personligt och exklusivt. Anmälan krävs till: anneli.sandell@teatercentrum.se
KL 15:10-16:05 FÖRESTÄLLNING
MALIN SKOGLUND - ”ALLT LJUS PÅ DOCKORNA”OBS! Ej picknickföreställning - ej medhavd mat och dryck.
Två dockor i vuxen storlek och två dansare konfronterar varandra i ett poetiskt verk om det obeständiga i kropp och identitet. Vid det ständigt närvarande havet möts dockor och dansare i en identitetslek. Dockorna blir isärplockade och deras inre världar exponeras; ett ansikte faller isär, en arm flätas av kvistar. Scenerna byggs och återbyggs från olika vinklar för att spegla deras längtan och motstånd. De givna rollerna krackelerar...
Allt ljus på dockorna är ett verk om det obeständiga i kropp och identitet. Vad bär jag på för berättelser? Vilka masker gömmer jag mig bakom? Om jag skalar bort lager efter lager, vad finns kvar? Kanske en början på en ny berättelse...?
Malin Skoglund undersöker utanförskap och kroppens och språkets gränser. Text, koreografi och regi: Malin Skoglund. På scen: Ingrid Rosborg och Khamlane Halsackda.
KL 18:30-19:30 TEATERCENTRUM ARBETSGIVARFORUM
ENDAST FÖR MEDLEMMAR
KL 19:30-21:00 TEATERCENTRUM RIKSDELTAGARMÖTE
ENDAST FÖR MEDLEMMAR
KL 21:00-22:30 TEATERCENTRUM MINGEL
ENDAST FÖR MEDLEMMAR
FREDAG 29/5 KL 08:15-9:40 SCENKONSTFRUKOST
(Frukost fr. 08.00, samtalet börjar 08.15, kom i tid.)
TEATER UNO - Den lilla teatern med det stora engagemanget.
Från Teater UNOs perspektiv kommer vi att prata om de fria teatrarnas historia och utveckling. Allt ifrån bidrag och sponsring till de fria teatrarnas komplicerade förhållande till såväl politiker som institutioner. Medverkar gör Åsa Eek Engquist, Carl Harlén och Staffan Nattsén.
Teater UNO grundades 1977. Nästan fyrtio år senare har de fortfarande sitt engagemang hos barn -och ungdomspubliken och är välkända ansikten på Göteborgs skolor. Under nittiotalet mottog Teater UNO såväl ASSITEJs nationella pris PRIX d ́ ASSITEJ som Regeringen Barn -och Ungdomsteaterpris samt Teaterkritikernas pris för barn - och ungdomsteater. Idag har de sin hemmascen på Esperantoplatsen i Göteborg och är trogen sin väl beprövade spelstil där gränsen mellan scen och salong i det närmaste är upplöst.
Teatercentrum Södra har sedan några år tillbaka bjudit in spännande teatermänniskor till frukostsamtal. Informellt, personligt och exklusivt. Anmälan krävs till: anneli.sandell@teatercentrum.se
KL 14:00-15:30 SAMTAL
VAD BETYDER ORDET ”FRI” I FRI TEATER?
Vilka konnotationer har ordet fri? Vad står det för? Hur har ordets värde och betydelse ändrats från sextiotalet fram till nu? Vad läser man in för värden i ordet och hur påverkar detta den fria teaterns varumärke?Panelen består av;Rosi Gerlach, Region Skåne (utvecklare inom kultur, inriktning teater)Anders Carlsson, InstitutetMargareta Larsson, teater SagohusetModerator; Lars Dahlqvist, Teatercentrum
KL 19:00-20:00 FÖRESTÄLLNING VARIETÉTEATERN BARBÈS - ”PLUME – EN FRIDFULL MAN” En humoristisk enaktare av Pelle Öhlund, baserat på och inspirerat av texter av Henri Michaux.OBS! Ej picknickföreställning - ej medhavd mat och dryck.
Henri Michaux var en säregen fransk poet som rörde sig i surrealistiska och absurdistiska vatten. Präglad av två världskrig skapar han bl.a. en serie prosaiska korttexter om den egensinniga karaktären Plume, vilket med skrämmande aktualitet belyser vår egen tid och vårt eget beteende idag. Oro, fulhet, strutsbeteende och ”rakt in i väggen med full fart samtidigt om jag visslar obekymrat” mentalitet. Med gott humör placerar vi Plume i en rad konfliktfyllda och dramatiska situationer och utsätter honom för världen och dess befolkning.
Med denna fridfulla man, vill Varietéteatern Barbès skapa ett scenkonstverk, där vi dyker ner i Jaget för att riva, peta och klia lite. Välkomna till en dråplig, komisk och djupt plågsam betraktelse över människan.
LÖRDAG 30/5
KL 08:15-9:40 SCENKONSTFRUKOST
(Frukost fr. 08.00, samtalet börjar 08.15, kom i tid.)
TEATER SCRATCH OCH ÖGONBLICKSTEATERN
Dan Swärdh är Teaterchef på Teater Scratch, Luleå. Han är en regissör och utbildare som verkat i över 28 år. Dan är en stark drivkraft bland annat inom Teatercentrum för att visa att det går att driva fri teater i periferin. Därav hans engagemang inom kulturpolitiken både nationellt och regionalt. Dan har drivit utbildningar inom stora företag som LKAB, Lulebo och många fler. Johanna Salander är konstnärlig ledare för Ögonblicksteatern, Umeå. Hon drivs av att finna osynliggjorda bilder och berättelser om verkligheten för scenen. I tre år jobbade hon med projekt Normal för att tillgängliggöra scenkonsten för människor med alla funktionsvariationer. Just nu är Johanna uppslukad av arbetet med produktionen Vahák (våld, reds. anm.) med manus och regi av Nasim Aghili. Vahák tar utgångspunkt i att det homofoba- och koloniala våldet gör gemensam sak. Där har begreppet "fri" många associationer både vad gäller tematik, och i arbetet som fri teater.
Teatercentrum Södra har sedan några år tillbaka bjudit in spännande teatermänniskor till frukostsamtal. Informellt, personligt och exklusivt. Anmälan krävs till: anneli.sandell@teatercentrum.se
KL 14:00-14:30 FÖRESTÄLLNING
TEATER SAGOHUSET - ”FESTEN I HULABO”Picknickföreställning
Teater Sagohuset låter en skådespelare, en dansare och en musiker använda sina särskilda talanger för att på ett lekfullt och spännande sätt framföra Festen i Hulabo, ett diktverk fyllt av fantasi och ordglädje för de mindre, 3-7 år.
Föreställningen är en animerad bilderbok, där bokens muntra originalillustrationer av den oefterhärmliga Helga Henschen levandegörs i form av dockor, som hanteras av aktörerna och scenografielement som under föreställningens lopp bygger upp hela den storslagna festen och ger karaktär åt bonden Jöns alla gäster, vimsiga hönor, en förlägen gris, en jazzälskande ko och många, många fler.
KL 19:00-20:50 FÖRESTÄLLNING
TEATER THEATRON - ”DEN VITA KRÅKAN – EICHMAN I JERUSALEM” OBS! Ej picknickföreställning - ej medhavd mat och dryck.
Pjäsen utspelar sig 1960, strax innan Adolf Eichmanns rättegång för sina brott under andra världskriget. Vi möter två karaktärer: karaktären Eichmann som bygger på en verklig person, och Dr Baum som är en fiktiv person byggd på verkliga händelser. Dr Baum har fått tillåtelse av israeliska polisen att förhöra Adolf Eichmann under inspelning i enskilt rum. Eichmann tror från början att det har med hans rättegång att göra och deltar villigt i samtalet. Efterhand förstår han att Dr. Baum, som är psykolog, utför ett experiment på honom. Hon vill förmå honom att erkänna sitt personliga ansvar i förintelsen, inte bara sitt brott som tjänsteutövare och militär. Adolf Eichmann anses vara den utförande tjänstemannen i Hitlers plan för ”den slutgiltiga lösningen”. Experimentet blir inte alls vad Dr. Baum tänkt sig och det blir en kamp som inte bara handlar om Eichmanns skuld utan också en berättelse om en kvinnlig psykolog som försöker förstå människans ondska för att kunna berätta om den. Allt för att människan inte skall upprepa sina misstag. Det visar sig vara svårt. Människans komplexa inre är sammankopplat med den tunna linjen mellan grymhet och omsorg.
FÖR MER INFORMATION KONTAKTA: LARS DAHLQVIST TEATERCENTRUM SÖDRA lars.dahlqvist@teatercentrum.seTEATERCENTRUM.SE
Håll er uppdaterade via scenfest.se